GED I FORBINDELSEN

FØR DU
FEJLMELDER

Det kan ske, at du mister din internetforbindelse. Men du kan være helt rolig – vi hjælper dig med at blive flyvende igen. Nedenfor har vi lavet en lille tjekliste. Her gennemgår vi nogle punkter for at finde ud af, hvor fejlen ligger – og dermed hvordan din forbindelse kommer igen.

Fejlen kan ligge i enten vores udstyr eller dit eget udstyr. Det er vigtigt, at du gennemgår tjeklisten, så du ikke kommer til at betale for forbrugt teknikertid, hvis fejlen viser sig at ligge i dit eget udstyr, fx din computer eller router. Med en fiberforbindelse har du altid en fiberboks. På en væg i dit hjem sidder denne fiberboks, og det er dén, der giver dig forbindelse til internettet. Fiberboksen er det skillepunkt, hvor din internetforbindelse leveres og dermed sidste punkt i dit netværk, hvor vi kan hjælpe dig, da alt udstyr efter fiberboksen er dit eget udstyr. Din router, der er forbundet med fiberboksen, er altså dit eget udstyr, og denne er derfor ikke omfattet af vores support. Og nu til tjeklisten.

Efter du har gennemgået tjeklisten, og det viser sig, at det ikke er dit eget udstyr, hvori fejlen ligger, er du altid velkommen til at kontakte os i MIT KAZOOM.

1

Hvis du har mistet forbindelsen til internettet på eksempelvis din computer, så undersøg om det kun er din computer, der har mistet internetforbindelsen. Hvis du har andre enheder, der er forbundet til internettet, har disse også mistet forbindelsen?

Hvis Ja – fortsæt til punkt 2.
Hvis Nej – Genstart den enhed, som har mistet forbindelsen og fejlsøg videre på denne enhed.

2

Hvis alle dine enheder har mistet forbindelsen, skal du lokalisere din router og din fiberboks.

A Tjek, om der er strøm på både router og fiberboks. Hvis lamperne lyser på din router og din fiberboks, er der strøm på. Lyser lamperne på din fiberboks og router?

Hvis ja - forsæt til punkt b  
                                           
Hvis nej til fiberboks - der er ikke strøm på fiberboksen, så tjek om strømforsyning er rigtigt monteret, og om der er strøm i den stikkontakt, der forsyner fiberboksen. Vær opmærksom på, at der i de fleste fiberbokse er en tænd-sluk-knap i bunden. Denne skal du huske at tænde. Kan du ikke genetablere strømmen til fiberboksen, skal du kontakte KAZOOM. Brug eventuelt en mobiltelefon, som anvender mobildata.                                            

Hvis nej til router – der er ikke strøm på routeren, så tjek om strømforsyning er rigtigt monteret, og om der er strøm i den stikkontakt, der forsyner routeren.

Kan du ikke genetablere strøm til din router, skal du måske have en ny strømforsyning, inden du kan få din router til at virke igen. Tjek hos din forhandler af routeren i forhold til en ny strømforsyning eller en ny router.

B Genstart din router og tjek om internetforbindelsen er kommet igen.

C Hvis du stadig ikke har fået internetforbindelsen tilbage, så skal du prøve at lokalisere dét kabel, der er forbundet mellem din router og fiberboksen. Afmontér kablet i routeren, og forbind i stedet kablet direkte til netværksporten i din computer. Det er bedst, hvis du anvender et andet kabel, og helst et nyt kabel, end dét, du allerede har mellem router og fiberboks. Så udelukker du i hvert fald en fejl på kablet. Når din computer er forbundet med et kabel direkte til fiberboksen (dér hvor router før var forbundet), tjekker du igen, om din forbundne computer kan komme på internettet.

Kan du stadig ikke få forbindelse til internettet på den computer, som er forbundet til fiberboksen med et kabel, skal du kontakte KAZOOM. Kontakt os via en mobiltelefon, som anvender mobildata.

DET VIDERE FORLØB

Når vi hos KAZOOM modtager din fejlmelding, går vi straks i gang med at undersøge, hvad der er galt. Du vil herefter få besked, når fejlen er rettet. Det kan være, at det i forbindelse med fejlretningen bliver nødvendigt at få adgang til fiberboksen, og dette vil kræve, at du kan give en tekniker adgang til dit hjem. Hvis fejlen skal rettes via et teknikerbesøg i dit hjem, vil du blive kontaktet direkte af en tekniker, så vi kan aftale en tid til fejlretningen.