SPØRGSMÅL OG SVAR

HASTIGHED

Hvordan måler jeg min internethastighed?

Når du skal måle din hastighed, er det vigtigt, at du gør det på den rigtige måde. Og hvorfor, tænker du måske. Jo, nu skal du høre.

Ved en hastighedsmåling kan der være flere flaskehalse, der gør det umuligt at måle den reelle hastighed. En flaskehals kan ligge på enten dit udstyr eller på selve fiberforbindelsen. En flaskehals på dit udstyr kan eksempelvis skyldes, at du måler gennem dit wi-fi, måler med et beskadiget kabel eller måler på en computer, der ikke kan håndtere 1000 Mbit/s eller hvis netkort ikke understøtter 1000 Mbit/s. Disse er blot eksempler af flere mulige flaskehalse.

Med nedenstående tjekliste guider vi dig bedst muligt udenom flaskehalsene, så du kan måle din hastighed på bedste vis. Din måling vil altid være en måling, der indikerer din hastighed. For at måle din eksakte hastighed er det ofte nødvendigt med en måling med en professionel tester. 

Hvis din test, mod forventning, skulle vise sig at være meget lavere end den hastighed, som du kan forvente, skal du ikke tøve med at kontakte os. Så vil vi fluks finde vores indre detektiv frem.  

Og tilbage til tjeklisten:

Forbind din computer direkte til din fiberboks

Sæt et kabel fra din computer til fiberboksens Port 1/LAN 1, hvor din router normalt er forbundet til fiberboksen.  

Anvend et funktionsdygtigt kabel

Husk at sikre dig, at dit kabel ikke har synlige skader, knæk eller på anden måde nedsat funktionalitet. Hvis du har mulighed for at teste din hastighed med kabeltyperne Cat. 5e eller Cat. 6, vil det være at foretrække. Disse kabler er designet til fibernettets høje hastigheder.

Luk alle programmer på din computer

Åbne programmer sluger af hastigheden, og dét betyder, at du skal lukke alle programmer ned, mens du foretager din hastighedsmåling. Det gælder alt fra Word til dit Antivirusprogram. Husk dog at starte dit antivirusprogram op, så snart du er færdig med at måle din hastighed.  

Foretag din hastighedstest gennem Speedtest App

Der er forskel på hastighedstests, og der er forskel på en hastighedstest via en app og via en browser. Når du tester gennem en app på din computer, undgår du, at din browser vil sluge båndbredde fra din måling. Så test gennem Speedtest App.  

Vælg TDC’s server i Tranbjerg eller WAOO’s server i Skanderborg på Speedtest App

Når du tester din hastighed via Speedtest App’en, kan du du vælge, hvilken server du vil teste op imod, og her skal du vælge én, der er tæt på dig for at give den mest korrekte hastighedsmåling.

Test på udstyr, du ved, kan håndtere 1000 Mbit/s

Der er forskel på udstyr. Dette uanset om vi taler computere, biler eller noget helt tredje. Selvom vi provisionerer 1000 Mbit/s til dig, vil du ikke kunne måle det, hvis du eksempelvis sidder på en ældre computer. Det vil svare til, at du fyldte det fineste benzin på din bil, men hvis du kører rundt i en bil hvis brændstoffilter er snavset, vil din bil ikke tage benzin hurtigt nok ind. I forlængelse af dit udstyr er det også relevant at kigge på dit netkort, da det kan være, at du har et netkort, der ikke understøtter 1000 Mbit/s.

Et lille fif til din hastighedstest kan være at teste på to forskellige computere. Det er langt fra alle, der har flere computere, men hvis du har, kan du i hvert fald afgøre, om én enhed frem for en anden skulle være en flaskehals i din hastighedstest. Til en eventuel fejlsøgning vil det også være meget brugbart, hvis du har mulighed for at lave nogle tests på forskellige tidspunkter på dagen, da det ville kunne give et billede af, hvor en eventuel fejl ligger.

Hvis du følger ovenstående tjekliste, og dit udstyr er i stand til at kunne måle 1000 Mbit/s, skulle du gerne kunne måle i nærheden af den forventede hastighed. Kan du, mod forventning, ikke dét, er du altid velkommen til at kontakte KAZOOM. Så skal vi nok hjælpe dig.  

Send meget gerne dine resultater til os, gerne påført de tidspunkter du har testet, og om du fx har anvendt forskelligt udstyr. Vurderer vi, at der er mulighed for, at der er fejl på vores netværk, har vi mulighed for at rekvirere en tekniker, der kan måle hastigheden med professionelt udstyr.  

Ønsker du, at vi rekvirer en tekniker, og det viser sig, at teknikeren måler den korrekte hastighed, er vi desværre nødt til at afregne dig for dette teknikerbesøg med 495 dkk. Hvis det viser sig, at fejlen er på vores netværk, vil du naturligvis ikke blive afregnet for et teknikerbesøg.  

Slutteligt vil vi bare sige god målelyst. Du må endelig kontakte os, hvis du skulle have spørgsmål til din måling.